Q&A for lejere og købere

På SommerhusDanmark.dk har vi gjort det let for dig at søge efter ferieboliger til leje og til salg. Du kan i én søgning få hurtigt overblik over feriehuse fra både private husejere, udlejningsbureauer og ejendomsmæglere overalt i Danmark.

Vi er ikke et udlejningsbureau, men kontaktskabere. Vi sørger for, at vores annoncører bliver kontaktet af potentielle lejere/købere, og herefter ordner parterne selv alle aftaler og betalinger indbyrdes.

Her finder du svar på de mest udbredte spørgsmål vedr. leje og køb af sommerhus via SommerhusDanmark.dk. Finder du ikke et svar på dit spørgsmål, så kontakt os.





Lejer Q&A

Det er kun annoncøren, der kan besvare dine spørgsmål om en konkret feriebolig eller bekræfte din ønskede booking. Dvs. den private husejer eller udlejningsbureauet som har indrykket annoncen hos os. Du finder kontaktmuligheder nederst i hver ferieboligannonce.

Nej, det er ikke SommerhusDanmark.dk, der udlejer ferieboligerne.

Annoncer med ferieboliger til leje er indrykket af private husejere eller udlejningsbureauer, og SommerhusDanmark.dk formidler udelukkende kontakt mellem lejer og udlejer.

Alt det praktiske omkring fx lejekontrakt og betaling aftales direkte med annoncøren. Hvis du har spørgsmål om en feriebolig eller vil booke en feriebolig, skal du derfor henvende dig direkte til annoncøren via kontaktmulighederne nederst i hver ferieboligannonce.

Husk, at vi ikke kan besvare spørgsmål vedr. en konkret feriebolig. I så fald er du nødt til at kontakte annoncøren via kontaktmulighederne nederst i ferieboligannoncen.

Men vi hjælper dig meget gerne, hvis du er i tvivl om, hvordan du bruger vores hjemmeside. Vi træffes de fleste hverdage kl. 8-16 på eller tlf. +45 22946227.

Privat sommerhusleje direkte hos husejeren/administratoren er som regel en del billigere end at leje hos et udlejningsbureau. Det skyldes, at der ikke er nogen mellemmand, der skal tjene på udlejningen.

Men du får som regel også en helt unik service ved at leje privat. Den private udlejer kender nemlig både huset og lokalområdet som sin egen bukselomme og kan komme med gode råd om selve huset samt fx anbefalinger til spændende ferieoplevelser.

Bureauleje er smidigt, fordi du kan booke og betale online på få minutter. Du skal ikke vente på at modtage svar på en emailforespørgsel, men kan få hurtig afklaring med det samme.

Udlejningsbureauet står inde for annoncens oplysninger om faciliteter og huskvalitet. Og skulle huset ikke leve op til forventningerne, er det bureauet, der påtager sig ansvaret for at løse problemet eller evt. finde en anden feriebolig til jer.

Idet du lejer ferieboligen direkte ved annoncøren, er det annoncøren der skal udarbejde en lejekontrakt til dig. Det er standard procedure ved leje hos et udlejningsbureau, og som regel også ved leje privat - dog kan der forekomme undtagelser ved privat leje!

Vi anbefaler, at du altid kræver en skriftlig lejekontrakt, inden du betaler for at leje en feriebolig. Det er den bedste metode til at forebygge misforståelser om den indgåede lejeaftale - og ikke mindst forebygge efterfølgende klagesager.

Vær opmærksom på, at en lejekontrakt sagtens kan være udformet som en email - det behøver ikke være et særskilt tekstdokument.

Vi anbefaler, at de fleste af disse punkter indgår i lejekontrakten:

1. Udlejer og lejers navn og adresse samt email og telefon.
2. Beskrivelse af sommerhuset.
3. Pris, lejeperiode, tidspunkter for ankomst og afrejse.
4. Ekstra forbrugsomkostninger.
5. Betalingsbetingelser.
6. Evt. depositum.
7. Nøgleudlevering og -aflevering.
8. Vilkår for slutrengøring.
9. Vilkår for evt. reklamationer under opholdet.
10. Vilkår for afbestilling.
11. Evt. vilkår for forsikringer.

Vi opfordrer vores annoncører til hurtigt at besvare alle henvendelser, og de er da også generelt ret gode til det. Men det kan jo svipse for selv den bedste, hvis udlejeren fx ikke er i nærheden af sin email eller ikke tjekker den hver dag pga. ferie.

Vi anbefaler i så fald, at du ringer eller sender en SMS til udlejeren, hvis vedkommende har oplyst sit telefonnummer i annoncen.

Du kan evt. også sende en opfølgende besked via kontaktformularen. Eller du kan tjekke, om udlejeren har oplyst et link til sin egen hjemmeside, hvor du måske kan finde alternative kontaktmuligheder.

Lykkes det fortsat ikke at få kontakt til udlejeren, anbefaler vi, at du finder en anden feriebolig og kontakter denne udlejer i stedet.

Vi har heldigvis aldrig måttet fjerne en annonce pga. svindel! Og vi gør da også vores yderste for at sikre, at alle annoncører er seriøse - både private husejere, udlejningsbureauer og ejendomsmæglere.

Vi tjekker altid nye annoncørers adresse- og kontaktoplysninger, ligesom vi også ringer til vedkommende. På den måde sikrer vi os, at det ikke er en udenlandsk svindler, der har indrykket annoncen.

Bortset fra de første 30 dages gratis annonceperiode har vi kun betalende annoncører. Det er med til at sikre en seriøs tilgang til annonceringen hos os, og vi oplever derfor også en generel høj annoncestandard hos vores annoncører.

Skulle du mod forventning komme ud for en situation, hvor du har behov for at klage over en udlejer, bør du altid henvende dig direkte til udlejeren i første omgang. Derved får udlejeren mulighed for at rette op på eventuelle fejl og mangler.

Heldigvis bliver de fleste klagesager løst i mindelighed, når først der kommer gang i en konstruktiv dialog.

Kan du ikke finde en mindelig løsning med udlejeren, har du to muligheder:

A. Du kan kontakte os, så vi kan forsøge at mægle i sagen. Det giver os mulighed for at skride ind over for udlejere, der gentagne gange modtager klager.

B. Du kan kontakte ankenævnet for feriehusudlejning.

Køber Q&A

Det er kun annoncøren, der kan besvare dine spørgsmål om en konkret feriebolig til salg. Dvs. ejendomsmægleren eller den private husejer som har indrykket annoncen hos os. Du finder kontaktmuligheder nederst i hver ferieboligannonce.

Nej, det er ikke SommerhusDanmark.dk, der sælger ferieboligerne.

Annoncerne med ferieboliger til salg er indrykket af private husejere eller ejendomsmæglere, og SommerhusDanmark.dk formidler udelukkende kontakt mellem køber og sælger.

Alt det praktiske omkring fx købsaftale og betaling aftales direkte med annoncøren. Hvis du har spørgsmål om en feriebolig eller er klar til at købe en bestemt feriebolig, skal du derfor henvende dig direkte til annoncøren via kontaktmulighederne nederst i hver ferieboligannonce.

Husk, at vi ikke kan besvare spørgsmål vedr. en konkret feriebolig. I så fald er du nødt til at kontakte annoncøren via kontaktmulighederne nederst i ferieboligannoncen.

Men vi hjælper dig meget gerne, hvis du er i tvivl om, hvordan du bruger vores hjemmeside. Vi træffes de fleste hverdage kl. 8-16 på eller tlf. +45 22946227.